מצברים - מילון מונחים

המצבר הוא הסוללה החשמלית אשר מספקת אנרגיה לכלי הרכב. תפקידו העיקרי הוא להפעיל את המנוע, כלומר לשנות אותו ממצב דומם למצב פעיל באמצעות זרם גבוה של חשמל. ברוב הרכבים המודרניים האנרגיה במצבר נוצרת על ידי תגובה כימית, אשר מומרת בתוך תאי המצבר לאנרגיה חשמלית. המצבר משתמש באנרגיה החשמלית הנוצרת בו להפעלת הסארטר. לאחר ההתנעה המצבר מספק אנרגיה נוספת לרכיבים החשמליים ברכב, בעוד המנוע מושך את האנרגיה שלו מהאלטרנטור. בנוסף המצבר משמש לייצוב האנרגיה הנוצרת בתוך המנוע.

המצבר הוא בעצם הלב הפועם של הרכב, ובלעדיו אי אפשר יהיה לנסוע ברכב משום שהוא לא יפעל. מצברים מחזיקים בממוצע בין 3 ל-5 שנים, תלוי בהרגלי הנסיעה ובתנאים בהם משתמשים במצבר,
כששימוש מאסיבי בתנאים קשים והתנעות תכופות קצרות יכולים לקצר את אורך חיי המצבר באופן משמעותי. בשימוש בכל כלי רכב חשוב לשים לב לתפקוד המנוע והמצבר על מנת למנוע גילוי מאוחר של מצבר מרוקן או דולף. במקרים כאלו מומלץ להתייעץ עם מתקינים מורשים של מצברי וולטה, על מנת לאתר את מקור התקלה ולהחליף למצבר המתאים לרכב שלכם.

חומר מוליך, בד"כ נוזל או ג'ל אך לעיתים גם מוצק, המאפשר את הזרם החשמלי בסוללה. כל מכשיר היוצר אנרגיה או דורש יצירת אנרגיה משתמש בחומר מסוג אלקטרוליט, כשהשימוש הנפוץ באלקטרוליטים הם בסוללות. במצברים, האלקטרוליט הוא נוזל או ג'ל הממלא את החלל בין לוחות המצבר ומורכב משילוב של מים מזוקקים וחומצה גופרתית.

וולט (מסומן באות V) היא יחידת מידה של מתח ופוטנציאל חשמליים, לעיתים נקראת וולטג' (Voltage). וולט היא היחידה המודדת הפרשי פוטנציאל בעת השקעת כוח אלקטרו-מניע על מקור מתח.
רוב המצברים מוציאים מתח של 12V, כאשר מדובר בכלים ממונעים גדולים יותר ניתן למצוא גם מצברים המוציאים מתח של24V  ואף 48V.

אמפר (מסומן באות A) הוא היחידה הבסיסית למדידת זרם חשמלי. קיבול האמפר הוא אחד המדדים החשובים ביותר בעת בחירת מצבר. מצברים מודדים ביחידת "אמפר/שעה" (מסומן בAh), המודדת כמה זמן יכול מכשיר חשמלי לפעול על סמך הסוללה שלו. מצברים עבור אופנועים וכלי רכב קטנים יכולים להגיע מיחידות בודדות עד לעשרות אמפר/שעה. ברוב כלי הרכב המודרניים מתאימים מצברים של 45-55 אמפר/שעה. במכוניות גדולות, משאיות, אוטובוסים וכלים ממונעים גדולים המצבר יכול להגיע לקיבולת של יותר מ-100 אמפר/שעה.

קיבול רזרבי (מסומן בRC) הוא יחידת מידה המציינת את פריקת הזרם של מצבר שנטען במלואו על פי דקות. כלומר כמה זמן יחזיק מצבר חדש, כשהוא מספק 25 אמפר ונמצא בטמפרטורה של 26.7 מעלות צלזיוס, עד שהמתח שלו יירד ל-10.5V ותדרש טעינה מחדש שלו.

כך, אם על מצבר חדש מסומן כי הקיבול הרזרבי שלו הוא RC100, הסימון מעיד כי בטמפרטורה של 26.7 מעלות צלזיוס ובאספקה של 25 אמפר במתח מתאים המצבר יחזיק למשך 100 דקות. היחס בין האמפר לדקות הוא לא ליניארי – במצב בו המצבר מספק 50 אמפר למשל (כפול מההספקה על פיה הוא נמדד) ניתן לצפות לכ-40 דקות פעילות עד שיהיה צריך להטעינו מחדש.

לוח במצבר הוא אלמנט המרכיב את התאים במצבר. הלוח מיוצר מרשת חדירה לחומר הפעיל במצבר (בד"כ שילוב של תחמוצת עופרת יחד עם תוספים שונים). הרשת מוליכה אלקטרונים מתוך התאים במצבר. כל מצבר מורכב ממספר של לוחות שליליים ולוחות חיוביים, והם מופרדים על ידי מעטפת למניעת קצר בתוך המצבר. כל תא כולל בין 9 לוחות עד ל-33 לוחות, בהתאם לסוג ולגודל המצבר.

מצבר פריקה ארוכה (נקרא באנגלית Deep-Cycle Battery) הוא סוג של מצבר, בעל יכולת פריקה של הקיבולת שלו לאורך זמן רב, זאת בניגוד למצברים הנפוצים המשחררים פרצי זרם חשמלי קצר בבת אחת. יכולת זאת מתאפשרת באמצעות לוחות עבים יותר המרכיבים מצברים מסוג זה. מצברי פריקה עמוקה מבצעים שימוש חוזר באנרגיה שהצטברה בו במהלך השימוש, והם בעלי יכולת הטענה עצמית – דבר שמקטין את התלות שלהם בהטענה חיצונית. מצברים אלו נמצאים בשימוש בכלי רכב יעודיים כמו כיסאות גלגלים, קרוואנים וכלי רכב ימיים.